Gezonde sporttip 6: de dagelijkse beweegportie

Een half uurtje per dag 'bewegen'. Daar wordt niet alleen je lichaam, maar ook je brein fitter van. Bij sportende kinderen stelden onderzoekers een betere hersengroei vast, bij volwassenen en senioren verkleint het de kans op dementie. Bekijk alvast hoe professor Erik Scherder het enkele weken geleden uitlegde in De Wereld Draait Door.

Bewegen is natuurlijk vrij breed te interpreteren. Erik Scherder demonstreert zelf de "brisk walk", maar er zijn nog tips die onder het bedoelde half uur bewegen vallen:

  • 10 000 stappen per dag volstaan als dagelijkse beweegportie. Wie ouder dan 65 is heeft aan 8000 genoeg. Via www.10000stappen.be kan je een dagboek bijhouden en vind je info over stappentellers.
  • Elke dag gedurende een half uur een beweging doen waarbij je dieper en sneller ademhaalt dan normaal valt eveneens onder de noemer 'bewegen'.
  • Drie dagen per week 20 minuten intensiever (snelle ademhaling en zweetvorming) sporten is even goed.
  • Vermijd lang stilzitten. Na een half uurtje sta je best eens recht.
  • Plan je beweegmomenten. Maandag jogdag, zondag fietsdag, woensdag zwemdag...
  • Daag je vriendenkring uit om mee te doen, in groep is bewegen altijd leuker en lijkt het ook vlotter en sneller te gaan.
  • Variatie is leuker! Doe eens iets dat je nog niet gedaan hebt bijvoorbeeld. Vooral kinderen doen idealiter zoveel mogelijk verschillende sporten voor een goeie motorische ontwikkeling.
  • Dagdagelijkse huishoudactiviteiten zoals tuinieren, de hond uitlaten of de schoonmaak valt onder bewegingstijd.
  • Extra tips om je dagelijkse beweegdosis te vullen vind je hier.
(c) 2012, Sporta