Gezonde sporttip 7: vermijd een crashdieetcrash

Zijn crashdiëten efficiënt en zo ja: zijn ze ook gezond? Het gros van alle studies zegt twee keer neen, maar er zijn onderzoeken – zoals dat van een Australische universiteit vorig najaar – dat zegt dat ze net wel efficiënter zijn dan hun tragere varianten. Lekker verwarrend allemaal en gelukkig zijn we met z’n allen sportief genoeg om overwicht anders te bestrijden. Wil je echter toch wat strakker staan, let dan wel op deze universele gevaren van het crashdiëten.

UITHONGEREN

Eender welk crashdieet dat je constant met een hongergevoel opzadelt, is ongezond. Dat hou je ook niet vol. In het begin moet je lichaam zich aanpassen aan het nieuwe regime en dan kan het zijn dat je je enkele dagen hongerig voelt. Als dat aanhoudt, dan eet je simpelweg te weinig en moet je een ander dieet kiezen.

SPIERMASSA

Crashdiëten kunnen je spiermassa aanvallen. Als je te weinig calorieën inneemt, zoekt je lichaam een andere energiebron en die vindt het in je eiwitvoorraad. Die voorraad dient eigenlijk om je spierweefsel aan te maken en doordat die onder aanval ligt, zal je naast vet ook spieren verliezen. Iets dat wij sporters ons niet kunnen veroorloven. Zorg tijdens een dieet dat je zeker niet té weinig eet. Beter een calorietje meer dan het dieet voorschrijft dan te weinig.

WEER BIJKOMEN

Wanneer je jouw streefgewicht bereikt hebt, is het zaak om je gewicht status quo te houden. Je mag weer een portie meer eten dan tijdens het dieet, maar als je het einde van een dieet als een vrijkaart voor vetrijke voeding beschouwt, zitten de verloren grammen er zo weer aan.

EMOTIES

Van een crashdieet kan je sneller lusteloos, chagrijnig en vermoeid worden. Ook als je dat gewaar wordt, is het raadzaam om ermee op te houden of voor een andere aanpak te kiezen.

ZIEK

Wanneer je je echt ziek en misselijk voelt, ben je te ver aan het gaan. Slecht of overdreven crashdiëten tast de nieren, de lever en zelfs het hart aan. Voor je immuunsysteem is het evenmin gunstig, dus als je ziek wordt, moet je je gezondheid voorrang geven.

ANDERE RISICO'S

 

  • Vochttekort
  • Vitaminetekort
  • Bij langdurig crashdiëten: orgaanfalen en dus overlijden
  • IJzertekort
  • Bloedarmoede

 

Een hoop narigheid dus. Vandaar dat het nog altijd slimmer, aangenamer en veiliger is om enkele uren per week meer te sporten dan jezelf zulke drastische regimes op te leggen. Wil je het er toch op wagen? Contacteer dan ZEKER een diëtist en overloop welk dieet jou het beste ligt.

(c) 2012, Sporta