Gezonde sporttip 8: een puur powerhapje

Sporters en andere actievelingen presteren beter met honing en honingproducten. Elke sporter weet dat de opname van koolhydraten voor, tijdens en na een langdurige inspanning de prestaties verhoogt en de recuperatie versnelt. Triatleten, marathonlopers en andere duursporters maken daarom gretig gebruik van (dure) voedingsgels en isotone sportdranken. Onnodig, volgens voedingsspecialisten van de universiteit van Memphis (USA): honing, als mengelmoes van natuurlijke suikers, blijkt precies even goed te scoren.

Niet verwonderlijk als u weet dat één lepel honing liefst 17 gram koolhydraten bevat. Koolhydraten die ook nog eens zeer snel worden omgezet in energie, want het gaat om de van nature in het lichaam aanwezige suikers fructose en glucose. In het wielerpeloton is honing daarom een populair ingrediënt van het 'toverdrankje' in de bidon tot de handige honigsticks in de achterzak. Maar ook de gekende Meli Honingkoek en Meli Honingwafels, zonder kleurstoffen, bewaarmiddelen en met veel gezonde koolhydraten zijn een goede en lekkere energieleverancier bij het sporten.

Kijk verder op www.meli.be

Wil je een Meli-honingwafel proeven? We vragen één tegenprestatie: enkele van onze nieuwe stickerflyers op een sportlocatie neerleggen. Vraag een pakketje flyers aan via khadermann@sporta.be, vertel waar je de flyers zal leggen en er zal als beloning een wafeltje in de enveloppe zitten.

(c) 2012, Sporta